اگر یبوست دارید، اصلا اینها را نخورید!

Submitted by nahal on چ., 05/25/2016 - 23:04
انجمن‌ها

اگر یبوست دارید، اصلا اینها را نخورید!

به یکی از آن دست میوه های حاوی فیبر و پکتین است. اما این فیبرها از نوع فیبرهای محلول در آب هستند که باعث کند شدن دفع مدفوع می شوند

یبوست

یبوست مشکلی است که خیلی از افراد را درگیر کرده و آزار می دهد. افرادی که از این مشکل رنج می برند همواره به دنبال مواد غذایی ملین هستند تا مشکل برطرف شود. اگر شما هم با چنین مشکلی درگیر هستید بهتر است علاوه بر مصرف مواد غذایی حاوی فیبر زیاد مصرف برخی مواد غذایی را محدود کنید.

در این مطلب لیستی از این مواد غذایی را ارائه می دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

برنج سفید باعث کند شدن دفع می شود

حتما شما هم وقتی دچار بیرون روی می شوید به سراغ کته ماست می روید. برنج سفید حاوی میزان قابل توجهی نشاسته بوده و فیبر کمی دارد. بنابراین باعث کند شدن دفع می شود. به همین دلیل هم این ماده ی غذایی برای افرادی که دچار اسهال می شوند توصیه می شود. یادتان باشد که علاوه بر برنج مواد غذایی نشاسته ای دیگر مانند سیب زمینی، نان سفید و گندم تصفیه شده نیز همین خاصیت را دارند و اگر شما از یبوست رنج می برید بهتر است مصرف آن ها را محدود کنید.

جایگزین ها

توصیه می کنیم به جای برنج سفید از برنج کامل استفاده کنید. این نوع برنج حاوی فیبر زیادی است که با یبوست مقابله می کند. علاوه بر این می توانید به جای برنج سفید از حبوباتی مانند عدس، نخود (8 گرم فیبر در هر 100 گرم)، لوبیا قرمز و لوبیا سفید استفاده کنید که سرشار از فیبر هستند و باعث دفع راحت می شوند. در حالت کلی در صورت بروز یبوست به جای مواد غذایی تصفیه شده از مواد غذایی کامل مانند نان سبوس دار و آرد کامل استفاده کنید.

موز سبز

ترکیبات مغذی موجود در موز متناسب به درجه ی رسیدن آن متفاوت است. موزهای نارس یعنی موز سبز حاوی نشاسته ی بیشتری است در نتیجه باعث کند و سخت شدن عمل دفع می شود. به همین دلیل مصرف موز نرسیده و سبز در صورت اسهال توصیه می شود. اما موزهای رسیده نشاسته ی کمتری دارند و در عین حال فیبرشان بیشتر است. در نتیجه باعث دفع راحت تر می شود. اگر از مشکل یبوست رنج می برید در انتخاب موز دقت کنید. شما باید موزهای کاملا رسیده (زرد همراه با لکه های قهوه ای) استفاده کنید.

به: فیبرهایش یبوست آور است

به یکی از آن دست میوه های حاوی فیبر و پکتین است. اما این فیبرها از نوع فیبرهای محلول در آب هستند که باعث کند شدن دفع مدفوع می شوند. به همچنین برای افرادی که از مشکل ورم معده رنج می برند و یا دچار اسهال می شوند مفید است. اما این میوه برای افرادی به طور مرتب دچار یبوست می شوند توصیه نمی شود.

جایگزین ها

می توانید به جای این میوه از مرکبات، تمشک و انجیر استفاده کنید. یادتان باشد که میوه های سرشار از فیبرهای غیرمحلول در آب باعث سرعت بخشیدن به عمل دفع می شود.

هویج پخته شده نیز حاوی فیبرهای محلول در آب است. این نوع فیبرها یک ژل چسبناک در روده ایجاد می کنند که روند هضم غذا را کند می کنند. اگر یبوست دارید بهتر است هویج خام میل کنید. فیبرهای موجود در هویج خام برای مقابله با یبوست مفید است و حجم مدفوع را افزایش داده و دفع آن را ساده تر می کند. یادتان باشد که روند پخت و پز باعث ایجاد تغییر در فیبرها می شود.

جایگزین ها

بهتر است به جای هویج پخته شده از سبزیجات سرشار از سلولز و فیبرهای غیرمحلول در آب مانند سیب زمینی ترشی، تره فرنگی (سرشار از فیبرهای غیرمحلول در آب)، رازیانه، کلم بروکسل (سرشار از فیبرهای غیرمحلول در آب)، برگ های آرتیشو (سرشار از فیبرهای غیرمحلول در آب)، مارچوبه و لوبیا سبز (3.1 گرم فیبردر 100 گرم) استفاده کنید.

حواستان به چای باشد: ممکن است یبوست بیاورد

تانین موجود در چای باعث کاهش حرکات طبیعی روده می شود. در نتیجه ممکن است که باعث بروز یبوست شود. توصیه می کنیم مصرف چای سیاه را محدود کنید چون حاوی بیشترین میزان تانین است. از نوشیدن چای پررنگ بپرهیزید. یادتان باشد هر چه چای بیشتر دم کشیده باشد حاوی تانین بیشتری است.

جایگزین ها

اگر از یبوست رنج می برید به جای چای از دمنوش های رفع کننده ی یبوست مانند دمنوش گیاه قاصدک، آرتیشو و گیاه پنیرک استفاده کنید.

مصرف آبنبات ها و شیرینیجات را محدود کنید

محصولات غذایی شیرین مانند انواع شیرینی ها حاوی فیبر بسیار اندکی هستند. بنابراین مصرف زیاد آن ها باعث بروز یبوست می شوند و عمل دفع را با مشکل مواجه می کنند.

جایگزین ها

اگر دچار یبوست هستید زمانی که میل به شیرینی پیدا می کنید به سراغ میوه های خشکی مانند آلوخشک، زردآلوی خشک و انجیر بروید. این مواد غذایی شیرین سرشار از فیبرهایی هستند که به دفع راحت کمک می کنند.

لب به چیپس نزنید

چیپس ها مانند دیگر مواد غذایی حاوی چربی زیاد باعث کند شدن دفع می شود. علاوه بر این چیپس ها از سیب زمینی تهیه می شوند که یک ماده ی غذایی کم فیبر و پرنشاسته محسوب می شود.

جایگزین ها

توصیه می کنیم به جای چیپس از بادام هندی، گردوی برزیلی، بادام و غیره استفاده کنید که سرشار از فیبرهای غیرمحلول در آب هستند و به دفع راحت کمک می کنند. البته یادتان باشد که این آجیل ها کالری زیادی هستند و نباید در مصرف آن ها زیاده روی کنید.

Most viewed topics today